Διαγωνίσματα Κυριακής 4 Φεβρουαρίου

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ

Κείμενο A

Τα ήθη των νέων

Οι νέοι, λοιπόν, ως προς τον χαρακτήρα, είναι γεμάτοι επιθυμίες και ορμούν να τις ικα­νοποιήσουν. Και από τις επιθυμίες του σώματος περισσότερο υπακούουν στις ερωτι­κές, στις οποίες είναι ασυγκράτητοι. Και είναι ευμετάβολοι και αψίκοροι στις επιθυμίες τους και επιθυμούν με σφοδρότητα, αλλά αμέσως καταλαγιάζουν. Γιατί έχουν ισχυ­ρές επιθυμίες χωρίς μεγάλη διάρκεια, μοιάζουν με την πείνα και τη δίψα των αρρώ­στων. Είναι και θυμώδεις και οξύθυμοι και παρασύρονται από την ορμή τους και δε συγκρατούν το θυμό τους. Επειδή αγαπούν τις τιμές, δεν ανέχονται να τους δείχνουν αδιαφορία, αλλά αδιαφορούν, αν νομίζουν ότι αδικούνται. Και αγαπούν τις τιμές και περισσότερο αγαπούν τη νίκη, γιατί η νεότητα επιθυμεί την υπεροχή και η νίκη είναι κάποια υπεροχή. Περισσότερο αγαπούν αυτά τα δυο παρά τα χρήματα. Ή μάλλον δεν τα αγαπούν καθόλου τα χρήματα, γιατί δε δοκίμασαν τη στέρηση.

Και είναι εύπιστοι, γιατί δεν έχουν ακόμη εξαπατηθεί πολλές φορές. Και αισιόδοξοι είναι, γιατί είναι από τη φύση θερμόαιμοι σαν τους μεθυσμένους. Σε αυτό συντελεί και το γεγονός ότι δεν έχουν δοκιμάσει πολλές αποτυχίες και ζουν κυρίως με την ελπίδα. Γιατί η ελπίδα αναφέρεται στο μέλλον, ενώ η μνήμη στο παρελθόν. Στους νέους το μέλλον είναι πολύ και το παρελθόν λίγο, γιατί στην αυγή της ζωής τους τίποτε δεν μπο­ρούν να θυμούνται, ενώ ελπίζουν τα πάντα. Και για αυτό το λόγο εξαπατώνται εύκολα, γιατί ελπίζουν εύκολα. Είναι και πιο θαρραλέοι, επειδή είναι παράφοροι και γεμάτοι ελπίδες. Το πρώτο τους κάνει να μη φοβούνται, ενώ το δεύτερο τους εμπνέει αυτο­πεποίθηση. Γιατί κανείς δε φοβάται, όταν είναι οργισμένος, ενώ η ελπίδα για κάποιο αγαθό εμπνέει αυτοπεποίθηση [...].

Και προτιμούν να κάνουν τα ωραία παρά τα συμφέροντα, γιατί ζουν μάλλον με το ήθος παρά με τον υπολογισμό. Ο υπολογισμός συνδέεται με το συμφέρον, ενώ η αρε­τή με το ωραίο. Και αγαπούν τους φίλους και τους συντρόφους τους περισσότερο από τις άλλες ηλικίες, γιατί χαίρονται τη συμβίωση και δεν κρίνουν ακόμη κατά το συμφέ­ρον τους τίποτε, συνεπώς ούτε τους φίλους. Κι όταν σφάλλουν, τα σφάλματά τους είναι μεγάλα και σφοδρά. Γιατί όλα τα κάνουν σε υπερβολικό βαθμό και αγαπούν με πάθος και μισούν με πάθος και όλα τα άλλα παρόμοια. Και νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα και επιμένουν στη γνώμη τους. Αυτό είναι η αιτία που δείχνουν υπερβολή σε όλα.

Αριστοτέλη, Ρητορική Τέχνη, Βιβλίον Β, Μετάφραση Απ. Παπανδρέου, Αθήνα 2005 ,

εκδ. Γεωργιά

Κείμενο Β

Πολύς λόγος έχει γίνει για τα ποικίλα συνθήματα που βλέπουμε καθημερινά να λερώνουν τους τοίχους. Είναι ένα φαινόμενο με αρχαία καταγωγή, που παρατηρείται έντονα και στις μέρες μας στους δρόμους, σε δημόσια κτίρια, ακόμη και σε αρχαία μνημεία του ελληνικού χώρου. Μια ξεχωριστή περίπτωση αυτού του φαινομένου είναι τα Graffiti των σχολικών θρανίων κυρίως Γυμνασίων και Λυκείων. Είναι γεγονός πως στα παιδιά αρέσει να γράφουν στους τοίχους των σχολείων τους αλλά περισσότερο στα θρανία τους, που είναι οι καθημερινοί τους σύντροφοι. Τι γράφουν όμως;

Παρατηρώντας τα θρανία στις σχολικές αίθουσες μπορούμε να προβληματιστού­με να χαμογελάσουμε απλώς, ακόμη και να εκπλαγούμε. Τα περισσότερα Graffiti έχουν κύριο θέμα τους τον έρωτα και τη φιλία. Αγάπη, μίσος, πάθος, εκδίκηση, απιστία, προδοσία ή απλώς αδιαφορία είναι τα κυρίαρχα συναισθήματα. Ένα μεγάλο μέρος της επιφάνειας των θρανίων καλύπτουν ερωτικοί στίχοι, προερχόμενοι από γνωστά λαϊκά άσματα της εποχής ή αποτελούν προσωπικά δημιουργήματα των μαθητών. Πολλοί στίχοι διαπνέονται από λυρισμό, αυθορμητισμό, ονειροπόληση και αισιοδοξία για αγάπη, ειρήνη, ευτυχία παντοτινή. Πίσω από τα περισσότερα από αυτά μπορούμε να διακρίνουμε το κοριτσίστικο χέρι.

Πολλά Graffiti των αγοριών διακρίνονται ανάλογα με το περιεχόμενο σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη μεγάλη κατηγορία στα Graffiti εκφράζει τον θαυμασμό για κάποια δημοφιλή  ελληνική ομάδα ποδοσφαίρου ή μπάσκετ και τη λατρεία για γνωστούς ποδοσφαιριστές  ή μπασκετμπολίστες Έλληνες ή ξένους. Άλλοι μαθητές εκφράζουν την αγάπη για κάποιον γνωστό, λαϊκό κυρίως, τραγουδιστή ή τραγουδίστρια, ελληνικής ή ξένης εθνικότητας αλλά ακόμη και για νεανικά συγκροτήματα αναγράφοντας στίχους στα ελληνικά ή στα αγγλικά, αφού ορισμένα παιδιά χρησιμοποιούν ξένη γλώσσα για να εκφραστούν. Επομένως, μέσα από τα Graffiti τα παιδιά φανερώνουν τα κοινωνικά τους πρότυπα, τα οποία συχνά μπορεί να είναι αρνητικά, αφού είναι φυσικό να επη­ρεάζονται από τις αξίες και τα ινδάλματα της καταναλωτικής - ατομιστικής κοινωνίας των μεγάλων.

Βέβαια, πολλοί μαθητές προτιμούν να χωρίζουν κάθετα το θρανίο τους, οριοθετώντας έτσι τη δική τους ιδιοκτησία από του συμμαθητή τους. Αντίθετα κάποιοι άλλοι αναφέρονται σε συγκεκριμένα πρόσωπα μαθητών εκφράζοντας την αμοιβαία φιλία και  αγάπη για πάντα. Μερικοί σχολιάζουν κάποιον συμμαθητή ή καθηγητή τους ή γράφουν  από το βιβλίο τους τα δύσκολα σημεία του μαθήματος για να τα διαβάσουν στην προφορική εξέταση ή να τα αντιγράψουν σε κάποιο διαγώνισμα ή απλά αλληλογραφούν μεταξύ τους για κοινότοπα θέματα, αντί να μιλήσουν. Επιπλέον, άλλοι καταφέρονται  κατά του κατεστημένου, ζητώντας δραστικές αλλαγές και διαμαρτύρονται για την υπάρχουσα κατάσταση ζητώντας έναν όμορφο κόσμο ειρήνης, αγάπης και φιλίας. Τέλος  υπάρχουν και εικαστικά. Για παράδειγμα, πολλοί προτιμούν να ζωγραφίζουν λαβωμένες  καρδιές, πρόσωπα, ζώα, πουλιά, λουλούδια, γεωμετρικά σχέδια, τοπία, ακόμη και περιπαιχτικά σκίτσα με αντίστοιχα σχόλια για κάποιον συμμαθητή τους. Φαίνεται λοιπόν, ότι τα Graffiti αποτελούν έναν τρόπο έκφρασης και επικοινωνίας, ακόμη και εκτόνωσης των μαθητών που πολύ συχνά κουρασμένοι από τα μαθήματα, αντί να παρακολουθούν, προτιμούν να γράφουν τα θρανία τους.

Όπως κι αν έχουν τα πράγματα, το γεγονός είναι ότι όσο υπάρχουν τα θρανία τα παιδιά θα εξακολουθούν να γράφουν, δίνοντας το στίγμα της εποχής τους αλλά και της ψυχής τους.

Άρθρο της Σοφίας Σαρρή από τον ημερήσιο Τύπο

Θέμα 1ο

Α. Να παρουσιάσετε σε μία παράγραφο (70 - 90 λέξεων) συνοπτικά τα βασικά χαρα­κτηριστικά των νέων, όπως παρουσιάζονται στο πρώτο κείμενο.

Μονάδες 15

Β. Ποια γνωρίσματα των σημερινών νέων μπορούμε να διακρίνουμε από τα θέμα­τα και το περιεχόμενο των μαθητικών Graffiti; Να απαντήσετε σε μία παράγραφο (70 - 90 λέξεων) με τριμερή δομή.

Μονάδες 10

Θέμα 2ο

Α1. «Πολλά Graffiti των αγοριών ...καταναλωτικής- ατομιστικής κοινωνίας των με­γάλων»: Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη και τον τρόπο ανάπτυξης της παραγράφου.

                                                                                                                                                Μονάδες 6

Α2. «Άλλοι μαθητές εκφράζουν την αγάπη για κάποιον γνωστό, λαϊκό κυρίως, τραγουδιστή ή τραγουδίστρια, ελληνικής ή ξένης εθνικότητας»: να μεταφέρετε το παραπάνω απόσπασμα στην παθητική σύνταξη.

Μονάδες 4

Β1. Να εντοπίσετε στα δύο κείμενα πέντε (5) σημεία στα οποία οι λέξεις χρησιμο­ποιούνται με τη συνυποδηλωτική σημασία τους.

Μονάδες 5

Β2. Για καθεμία από τις ακόλουθες λέξεις να γράψετε μια νέα σύνθετη λέξη (ουσιαστι­κό ή επίθετο) χρησιμοποιώντας το β' συνθετικό τους: οριοθετώντας, πρόσωπα, διαγώνισμα, εκτόνωσης, υπάρχουν.

Μονάδες 10

Θέμα 3ο

Η εποχή μας, με την αντιφατικότητα που τη χαρακτηρίζει, παρέχει στους νέους πρωτόγνωρες ευκαιρίες, τους φέρνει, ωστόσο, και αντιμέτωπους με κρίσιμα προβλήματα και ανυπέρβλητα εμπόδια για τη μελλοντική τους πορεία. Σε ένα κείμενο (300 - 400 λέ­ξεων) που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας, να παρουσιάσετε τις ευκαιρίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σημερινός νέος. Ποια χαρακτηριστικά της ηλικίας του θα τον βοηθήσουν να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες και να αντιμετωπίσει τα προβλήματα με τρόπο δημιουργικό;

Μονάδες 50

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΜΑΤΩΝ : ΚΑΡΑΚΟΛΙΟΣ ΗΡΑΚΛΗΣ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

Like us!

 

 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Για ό,τι πληροφορία θελήσετε βρείτε μας:

  • Βασιλίσσης Όλγας 132(Ανάληψη)
  • Γρ. Λαμπράκη 112 (Τούμπα)
  • Τηλ: 2310853636 / 2310949486
  • Email: info@kyttaro-edu.gr

mapkyttaro

ΛΕΝΕ ΓΙΑ ΜΑΣ

Top